Noord/Zuidlijn
De Noord/Zuidlijn, misschien wel een van de grootste projecten in de Amsterdamse geschiedenis. Ooit afgevraagd wanneer hij zal gaan rijden?
Noord/Zuidlijn?
In 1968 stond er al in het Plan Stadsspoor de Noord/Zuidlijn. Veel mensen waren tegen en er ontstonden zelfs rellen. Na veel moeite en 34 jaar later begonnen ze in 2003 eindelijk aan de Noord/Zuidlijn. Dit kwam doordat de gemeente Amsterdam een subsidie van 2,3 miljard had gekregen in 1999, in 2002 kwam de gemeenteraad Amsterdam tot een akkoord voor het aanleggen van de Noord/Zuidlijn.
De bouw
De Noord/Zuidlijn heeft acht haltes, het eerste station dat werd gemaakt was station Rokin, dat was op zes januari 2003. Daarna volgden Station Vijzelgracht, Station Noord, Station Noorderpark, Station de Pijp, Station Europaplein en Centraal station. Station Zuid was al gemaakt. In 2009 was de ruwbouw van Station Noord, Station Noorderpark en Station Europaplein af, terwijl Station de Pijp, Station Vijzelgracht, Station Rokin en Centraal Station pas in 2013 af waren. Tussen 2013 en 2015 begon bij alle stations de afbouw dit was allemaal klaar in 2017. De testritten en de proeven begonnen op twee januari 2017 en zijn klaar op twintig juni 2018. De Noord/Zuidlijn begint met rijden op tweeëntwintig juli 2018. Ze begonnen met het boren van de tunnels in 2010 en waren klaar in 2012. De sporen werden in 2012 aangelegd en waren klaar in 2015.
Archeologische vondsten
Tijdens het graven van de Noord/Zuidlijn zijn ook veel archeologische vondsten opgegraven, rond de 700.000 objecten. De opgegraven objecten die later ook tentoongesteld worden geven een uniek beeld van de geschiedenis van Amsterdam. Er zijn stroopkannen, potten en suikertrechters die sporen zijn van het 17e-eeuwse Amsterdam. De kruisboogpijlen, hellebaarden en klootdolken zijn sporen van de militaire geschiedenis van Amsterdam. Maar er zijn ook veel recentere objecten gevonden zoals een van de eerste mobiele telefoons en telefoonkaarten. Ook dat weergeeft de geschiedenis van Amsterdam. We kunnen dit weten omdat mensen vroeger de rivieren gebruikten om hun afval te dumpen, er vielen natuurlijk ook spullen per ongeluk in het water. Door die gewoonte van die Amsterdammers kunnen ze nu met deze objecten vertellen hoe Amsterdammers in de vorige eeuw leefden.
De verwerking
De 700.000 objecten moeten ook verwerkt worden, dat doen ze door het object als eerst schoon te maken en te inventariseren, daarna worden ze in een database ingevoerd en er wordt beschreven welk materiaal het is, tijdsperiode en het oorspronkelijk gebruik. En worden de objecten in digitale modellen gezet en kan je precies zien waar het object is gevonden. Met deze digitale modellen kunnen ze een verband leggen tussen het object en het huis, gebouw of werkplaats die daar stond. Deze objecten gaan naar Station Rokin in twee lange vitrines en worden thematisch weergegeven. De objecten die niet worden tentoongesteld worden in Station Rokin in de catacomben achter de wand van het metrostation opgeslagen.
https://onh.nl/verhaal/archeologische-schat-van-de-noord-zuidlijn-wordt-kunstwerk
https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/vindplaatsen/noord-zuidlijn/
Maak jouw eigen website met JouwWeb